“La evaluación y su incidencia en el proceso educativo del Instituto por Cooperativa La Campesina Río Bravo, Suchitepéquez”

Angel Getellá, Nury Nohemí (2017) “La evaluación y su incidencia en el proceso educativo del Instituto por Cooperativa La Campesina Río Bravo, Suchitepéquez”. Other thesis, Universidad de San Carlos de Guatemala.

[img]
Preview
Text
201143930.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (2MB) | Preview

Abstract

Abstract Currently evaluation is one of the issues that has had more prominence in the field of education, the society is becoming more aware of the importance and implications arising from the fact of assessment or be evaluated. The research was carried out using inductive methodology, is allowed make the sequence of the process of research, starting from certain observations or experiences particular using logical thinking to the interpretation of data and carefully analyzing the results, in order to obtain meaningful generalities that complement the research, this methodology was very useful to achieve favorable results. The analysis of the results showed that although teachers have knowledge regarding the functions or purposes of the evaluation, does not make use of strategies that allow meaningful learning in their students, also the methodology is not based student learning needs to improve the quality of education, giving priority to the summative evaluation, since his vision of teaching and evaluation relate it as an eminently technical process to achieve numerical results. Resumen Actualmente la evaluación es uno de los temas que ha tenido mayor protagonismo en el ámbito educativo, cada vez la sociedad es más consciente de la importancia y de las repercusiones derivadas del hecho de evaluar o ser evaluado. La investigación fue ejecutada haciendo uso de la metodología inductiva, está permitió realizar la secuencia del proceso de investigación, iniciando a partir de determinadas observaciones o experiencias particulares utilizando el pensamiento lógico para la interpretación de datos y analizar minuciosamente los resultados, a fin de obtener generalidades significativas que complementan la investigación, esta metodología fue muy útil para alcanzar resultados favorables. El análisis de los resultados evidenció que aunque los docentes tienen conocimientos respecto a las funciones o finalidades de la evaluación, no hacen uso de estrategias que permitan el aprendizaje significativo en sus estudiantes, asimismo la metodología no está basada a las necesidades de aprendizaje de los estudiantes para mejorar la calidad educativa, priorizando la evaluación sumativa, ya que su visión de la enseñanza y la evaluación la relacionan como un proceso eminentemente técnico, para alcanzar resultados numéricos.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: 22Te(812)Ad.Ed
Uncontrolled Keywords: Estrategias, Cambio, Aula, Aprendizaje, Evaluación, Proceso
Subjects: 300 Ciencias sociales > 370 Educación > 373 Educación secundaria
300 Ciencias sociales > 370 Educación > 378 Educación superior
Divisions: 22 Centro Universitario del Sur-Occidente - CUNSUROC > Licenciatura en Pedagogía y Administración Educativa
Depositing User: Ana Teresa / ATCY Cap Yes
Date Deposited: 13 Mar 2018 22:06
Last Modified: 13 Mar 2018 22:06
URI: http://www.repositorio.usac.edu.gt/id/eprint/8130

Actions (login required)

View Item View Item
Statistics Overview